نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1991
-
الف
+

دو ملت ایران و افغانستان برای گسترش روابط فرهنگی تلاش کنند

محل جدید رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل با حضور مقامات دو کشور گشایش یافت.

محل جدید رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه 30 فروردین/حمل در کابل با حضور بسیاری از شخصیت ها و مقامات دو کشور گشایش یافت.

به گزارش آی فیلم 2،  در آیین افتتاح ساختمان جدید رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران که در زمینی به مساحت یک هزار و ۷۰۰ متر مربع احداث شده است، «حمیدالله فاروقی» رئیس دانشگاه کابل و «سیدآغا حسین فاضل سانچارکی» معاون مطبوعات وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان و شماری از اساتید و فرهیختگان دانشگاهی هم شرکت داشتند.

«رضا ملکی» رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در آیین گشایش این مرکز گفت که رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر با اکثر مراکز فرهنگی جمهوری اسلامی افغانستان در حال تعامل است.

«ملکی» با اشاره به اینکه رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران بیشترین همکاری را با وزارت اطلاعات و فرهنگ داشته یادآور شد که این مرکز فرهنگی با وزارت خانه های تحصیلات عالی، حج و اوقاف و سیستم آموزش و پرورش افغانستان همکاری های قابل توجهی دارد.

به بیان «ملکی» دو کشور ایران و افغانستان در حوزه فرهنگ و تمدن توانایی قابل ملاحظه ای را برای تعامل بیشتر دارند.

«ملکی» یادآور شد که مرکز رایزنی فرهنگی سفارت ایران در سال گذشته حدود ۱۰۰ هزار جلد کتاب کمک آموزشی را در اختیار سیستم آموزش و پرورش افغانستان قرار داده است.

«محمد رضا بهرامی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل نیز تأکید کرد که :« نباید همکاری دو کشور در حوزه های فرهنگی در روابط دو دولت خلاصه شود بلکه دو ملت نیز برای گسترش این همکاری ها تلاش کنند.»

به گفته «بهرامی» جمهوری اسلامی ایران خواهان گسترش روابط فرهنگی، هنری، علمی و ادبی میان ملت‌های افغانستان و ایران بوده و هست.

«حمیدالله فاروقی» رئیس دانشگاه کابل نیز گفت :« بیشترین تلاش ما این است که همکاری های دو کشور در سطح فرهنگی، هنری و اجتماعی به بهترین شکل آن صورت پذیرد.»

«فاروقی» تأکید کرد که :« دو ملت مشترکات بسیاری دارند که می توانند برای نزدیکی هر چه بیشتر به‌ویژه در امور فرهنگی از آن استفاده کنند. »

«ملکی» رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران از برگزاری نمایشگاه کتاب ایران برای دومین سال متوالی از دوم تا هشتم اردیبهشت/ثور خبر داد و افزود: «اولین گفت و گوهای فرهنگی ایران و افغانستان نیز طی دو روز همزمان با آغاز این نمایشگاه با حضور ۱۰ تن از اساتید و مدیران دانشگاه‌های ایران و اساتید افغانستان برگزار خواهد شد.»

دکتر «ابوذر ابراهیمی ترکمان» رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی جمهوری اسلامی ایران نیز خطرات جدی تجاوز فرهنگی را که متوجه فرهنگ دو کشور است را جدی دانسته افزود که قربانیان تهاجم فرهنگی خیلی دیر متوجه خطر آن می‌شوند.

«ترکمان» تأکید کرد: « تهاجم فرهنگی موجب معنویت زدایی می‌شود.»

به نقل از ایرنا، سال گذشته نمایشگاه کتاب ۲۳ تا ۳۱ ماه فروردین/حمل در دانشگاه کابل برگزار شد و در رخدادی نادر تمامی کتاب ها (۳۰۰هزار جلد) به فروش رفت.

م ح/ ن ذ

 

نظر شما
ارسال نظر